Mijn nieuwe vis-veilige systeem

Over mijn nieuwe visveilige systeem ben ik nogal enthousiast. Diverse systemen heb ik bekeken en geëvalueerd en met de huidige constructie ben ik erg tevreden. Voor wie interesse heeft in dit soort technische verhandelingen heb ik het een en ander even op de foto gezet.

Ik heb dit systeem niet zelf bedacht, een Youtube filmpje was de inspiratie. Proefondervindelijk heb ik nog wat kleine details aangepast. Het principe lijkt op een Helicopterrig. Hieronder een plaatje van zo’n Helicopterrig dat ik van internet heb gehaald.

1: hoofdlijn, 2: ‘grootoog’- wartel van onderlijn, 3: onderlijn 4: loodbevestiging aan hoofdlijn, 5: stuitjes.

Bij de Helicopterrig gaat de hoofdlijn (1) door het oog van de wartel (2) van de onderlijn (3), en wordt aan het lood geknoopt (4). De onderlijn (3) kan vrij roteren rond de hoofdlijn, vandaar de naam Helicopterrig. De onderlijn blijft op zijn plek gefixeerd op de hoofdlijn door twee stuitjes (5) op de hoofdlijn. 

Ditzelfde concept heb ik als volgt aangepast: ik heb de twee zwarte stuitjes weggelaten, de onderlijn iets langer genomen en daar een rubberen kraal opgezet. Op de foto’s hieronder is mijn constructie afgebeeld.

Op de foto links ziet u hoe de hoofdlijn, hier horizontaal afgebeeld, door de wartel van de onderlijn gaat en aan het lood geknoopt zit. Dit is identiek aan de helicopterrig.  Een rubber beschermer zorgt dat de knoop niet beschadigd kan raken. Dit is rechts uitvergroot. De onderlijn kan, omdat er geen stuitjes zijn, vrij schuiven over de hoofdlijn. In de close up rechts is dit goed te zien. Hier zit deze wartel op de rubber beschermer geschoven, maar deze is dus niet gefixeerd.

Op de onderlijn ziet u een rubberen kraal die vrij kan schuiven. In het lood heb ik  vervolgens een gaatje geboord. Dit gaatje (6 mm doorsnede) is er voor om de rubberen kraal die op de onderlijn geschoven is in vast te klemmen.

Als de rubberen kraal in het gaatje in het lood gedrukt wordt ziet het er als volgt uit.

Zelfs als deze rubberen kraal er heel licht ingeduwd wordt fixeert dit de onderlijn al voldoende. Er is best wat kracht nodig om deze er door aan de onderlijn te trekken weer uit te krijgen.

In theorie werkt het als volgt: de vis vindt het aas en zuigt dit naar binnen. De haak volgt het aas en bevindt zich in de mondholte. Als de vis zich dan verplaatst wordt de onderlijn strak getrokken en schuift de haak tegen de lip. De vis haakt zich. De karper schudt een paar keer met zijn kop en vervolgens gaat deze er vandoor. De lijn strekt, we krijgen een run en pakken de hengel. Als het kraaltje bij het kopschudden niet al los kwam zal dat nu gebeuren. Het rubberen kraaltje komt dus los uit het lood en de onderlijn strekt zich. Deze onderlijn kan nu vrij over de hoofdlijn schuiven maar zolang er druk op de haak staat zal de onderlijn wartel tegen het lood geduwd worden. We kunnen de vis rustig moe drillen en binnenhalen.

Mocht de hoofdlijn toch nog ergens breken, dan zal doordat het lood blijft liggen de onderlijn van de hoofdlijn schuiven. Bij lijnbreuk blijft de vis dan alleen met het onderlijntje opgescheept. En omdat ik met weerhaakloze haken vis zal de vis deze ook snel kwijt raken.

Van belang is uiteraard dat het gaatje in het lood geen scherpe randen heeft en dat de rubberen kraal gemakkelijk vrij kan komen. Deze moet dus niet te strak vastgedrukt worden, anders kan de onderlijn daar breken. Sinds ik deze twee regels in acht neem heb ik nu 7 vissen op rij op dit systeem gevangen waaronder de recente 32 ponds spiegel.

Mijns inziens kun je niet vis-veiliger vissen. En er zijn nog een paar voordelen. Zo is de eerste inhaking direct, net als bij gebruik van inline lood, terwijl ik toch echt met een wartellood vis. En de onderlijn lengte is eenvoudig te variëren zonder dat je opnieuw moet knopen. Je moet gewoon de rubberen kraal iets verplaatsen over de onderlijn. Of deze constructie snel in de war gooit heb ik nog niet kunnen ervaren omdat ik mijn aas de afgelopen keren vanuit de kano liet zakken.

De komende periode blijf ik dit systeem gebruiken. Mogelijk pas ik nog wel wat details  aan zodat het nog gebruikersvriendelijker wordt. Blijf mijn blog volgen dan leest u vanzelf meer over mijn ervaringen en de resultaten. Tot later!

vorige bericht   volgende bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.