“Na het verspelen van een grote karper kan mij de blues wel even duren, vroeger soms een heel seizoen, tegenwoordig ben ik er na een week wel bovenop”. Dit is zomaar een zin uit een karpertijdschrift dat ik vanochtend las. Herkenbaar. Zelf ga ik niet een week lopen kniezen maar mijn karperziel heeft wel een krasje opgelopen. Gelukkig is er altijd een remedie, namelijk keihard gaan vissen. Zo gezegd, zo gedaan.
Lees verder
Categorie archieven: Visverslagen
20 Mei: dieptepunt bereikt
Ik hou het kort. Vanochtend heb ik gevist op de Vecht. Twee aanbeten kreeg ik. De eerste was rond 5 uur. Het was nog donker. Een piep, een tik op de top. Ik hing meteen in de hengel. De vis trok zich niets aan van de zwaar afgestelde slip. In het donker zette deze koers richting een paar dukdalven. Onheilspellend rustig tikten meters lijn van de molen. Ik draaide de slip nog een tik strakker. De lijn kraakte letterlijk in de ogen. De vis bleef gaan. Ik drukte een vinger op de spoel. Tot hier en niet verder. De hengel boog tot in het handvat. En toen ineens, over. Een gerafeld stuk lijn kon ik binnen draaien. De vis had in het diepe water de palen bereikt. Dat even later een kleiner exemplaar nog losschoot is niet meer relevant. Die eerste vis, die had ik moeten vangen. Ik ben er ziek van.
18 Mei: Karpervissen op de Vecht en introductie “Sweet 69”
Als langdurig een kleine hoeveelheid boilies voeren niet werkt, wat doe je dan? Inderdaad, je stopt er mee, óf je schroeft de hoeveelheid voer eens flink op. Ik ben overtuigd dat er de afgelopen weken, toen ik dagelijks een kleine hoeveelheid boilies in het water gooide, wel karpers hebben meegegeten van mijn aas. Nu was het zaak om de vissen allemaal tegelijk op mijn stek te krijgen en te houden. Vandaar dat ik ervoor koos veel meer te gaan voeren.
Lees verder
14 Mei: 2 stekken voertactiek beëindigd
Terwijl half Nederland gisteravond zijn of haar tijd verspilde met kijken naar boer zoekt vrouw lag ik op mijn onthaakmat aan de waterkant. Mijn 2 stekken voerproject is nog steeds gaande en ik besloot voerplek 1 nog eens te bezoeken. Ruim drie uren heb ik hier getracht een karper te verleiden en toen ik om middernacht inpakte besloot ik dat deze voertactiek op de Vecht, behalve een frisse neus en een leeg hoofd, te weinig oplevert.
Lees verder
13 Mei: een grote schubkarper voor Mike
Eerder deze week ging ik ’s avonds met mijn kano, de prodding stick en een emmer voer het IJmeer op om de visstek voor het weekend uit te peilen en van voer te voorzien. De daaropvolgende dagen werd de stek om de beurt door Mike en mij van voer voorzien. Gisteren moest er geoogst worden. De afspraak was om rond half 8 te parkeren zodat we na de wandeling over de dijk rond 8 uur op onze stek zouden zijn. Om half 6 kreeg ik een berichtje van Mike. “ik ga zo”. Hij hield het niet langer uit. Even later had ik ook mijn spullen gepakt.
Lees verder